glömt 2 p-piller + samlag
22.12.2014
Hej
jag har går på p-piller (prionelle 28)
Jag har missat att ta p-pillerna 2 dagar I rad nu. Jag har haft oskyddat samlag 2 gånger i går och 1 gång i förrgår killen har kommit alla gånger.
finns det någon risk att jag blivit gravid och när kan jag isåfall testa mig tidigast?
Jag har hoppat över mensen nu 3 ggr.
Tacksam för snabbt svar mollppaan
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.12.2014
Hejsan kära mollppaan
Tjaaaaa, vad ska jag säga..... Du har bockat av allt som man inte ska göra...
Om man glömt 2 p-piller dagarna efter varandra så ska man INTE ha oskyddat sex (på en månad) och absolut inte tre gånger och dessutom att killen har kommit i en varje gång!!!
Eftersom du också har hoppat över tre menser så kan dina hormoner vara ganska så i obalans just nu. Jag tror inte att du är gravid, det ska ändå trots allt rätt mycket till för att man ska bli gravid. Men det säkraste är nog att du gör ett test.
Det finns lite olika graviditetstester, en del är så känsliga att man kan testa 4 dagar innan man skulle ha fått mens men de flesta testar man samma dag man skulle ha fått mens. Eftersom du inte haft mens på länge är det svårt att veta vilken dag du ska testa dig på så om du vill kolla om du blivit gravid kan du göra det tidigast två veckor efter att du hade det här samlaget/samlagena då killen kom in i dig. Och vill du vara på den säkra sidan så väntar du tre veckor innan du testar, eller helt enkelt gör två test. Testen kan du antingen köpa på apotek, köpa på nätet eller göra helt gratis på ditt HVC och då behöver du en remiss. Remissen får du genom att ringa till ditt HVC och be om en. Testa helst på morgonurin, men det går förstås också på andra tider på dygnet. De flesta varuhus säljer ju också graviditetstest, de brukar inte kosta mycket.
I framtiden kanske du borde fundera om p-piller är det bästa alternativet för dig. P-stav är mycket säkra och de kan man inte glömma ;) Lär mer om den HÄR.
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna med hjälp av experten Dianas svar på liknande frågor