Gravid?!
03.11.2019
Hej. Jag hade sex med min pojkvän för ca 2 månader sen. Vi använde kondom, men jag börjar bli lite nojjig, för jag har inte haft mens sedan juli/augusti. Jag har väldigt oregelbunden mens annars, men detta gör mig lite orolig. Jag vill verkligen inte vara gravid. Jag googlade på gravidsymptom och jag har inga "vanliga" symptom som man hör om, tex ömmande bröst. Kan jag ändå vara gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.11.2019
Hej.
Om du inte ännu har fått din mens så tycker jag att du skall testa dig. Du skriver att ni använde skydd, och att din mens är oregelbunden, så med tanke på det så tror jag inte att du behöver oroa dig - men för att du skall kunna släppa saken helt och hållet så skulle det vara lättast om du testade dig.
Så gå till butiken/apoteket och köp ett test och kolla upp saken. Högst antgligen visar testet negativt och då kan du leva vidare. Skulle testet visa positivt så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare så får hon hjälpa dig vidare.
Kram
Tessi