Gravid?
18.01.2018
Jag och min kille hade sex för ca en vecka sedan, vi körde typ en halvminut utan kondom och han kom inte på den tiden, kan jag ändå vara gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.01.2018
Hej.
ALLTID om killen är inne i dig (och du inte använder ett preventivmedel) så innebär det en risk. Det spelar inte så stor roll hur kort stund eller hur länge han är inne. Det är ju bra att han inte kom i dig, det minskar risken. Men du vet säkert att redan en droppe försats kan innehålla flera miljoner spermier, så det är helt enkelt inte säkert.
Hur orolig du behöver vara beror på var i menscykeln du var då ni hade sex. Om din ägglossning redan har inträffat t.ex. en vecka tidigare så är risken mindre. Men eftersom man aldrig kan vara 100% säker på att ägglossningen är regelbunden, eller att man har bara en ägglossning, eller när den inträffar - så är man inte säker då heller.
Om din mens blir sen så tycker jag att du skall testa dig. Jag tror inte att risken är jättestor, men den finns.
Så om du inte vill bli gravid så måste ni skydda er, hela samlaget! Det finns inga säkra dagar.
Kram
Tessi