Gravid?
25.09.2018
Hej, har ätit p-piller Darcy i ca.2 månader nu. Efter första kartan kom mellanblödningen men nu efter andra kommer ingen. Glömde ett piller men i biverkninssädeln står det att skyddet inte försämras. Är det vanligt att blödningarna uteblir eller är jag gravid?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.10.2018
Hej.
Om du följt anvisningarna i bipacksedeln och gjort det som behövs om man glömmer ett piller (extra skydd under 7 dagar om det inträffar under första veckan, ta det bortglömda pillret så fort som möjligt under vecka 2 och 3) så borde det vara lugnt. Det är trots allt ganska vanligt att mensen minskar eller upphör helt med de piller du använder (1 på 100).
Om du är orolig så tycker jag att du skall testa dig för att vara säker, speciellt om det inte skulle dyka upp nån mens under nästa paus heller. Via din skolhälsovårdare kan du få en remiss till graviditetstest om du inte har råd att köpa ett själv från butiken eller apoteket.
Kram
Tessi