Gravid?
28.02.2019
Hej! Är en tjej på 18 år som är orolig över att jag är gravid. Min mens är snart en vecka sen och symptomerna jag brukar ha inför mensen har kommit först nu, ömma bröst osv.). Har haft skyddat sex men penisen har någon gång slunkit int snabbt utan skydd, men drog ut den direkt igen. När det har hänt har det inte varit sperma på ollonet. Har även sett till att vara extra försiktig under ägglossning. Finns det någon risk att jag är gravid? Kondomen har inte spruckit eller haft ett hål i sig under samlag. Tacksam för svar!! :))

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2019
Hej.
Om penisen är inne i slidan utan att man använder skydd så innebär det alltid en risk. Trots att du inte har sett spermierna så betyder det inte att de inte kan finnas (du behöver trots allt ett mikroskop för att kunna se dem.) Givetvis är risken mindre då killen inte har fått utlösning i dig, men det kan finnas miljoner spermier redan i försatsen och den märker man inte då den kommer. Så om du vill vara säker så skall kondomen sitta på hela tiden då han är inne i dig.
Jag tycker att du skall testa dig om din mens ännu är sen. Precis som du vet så kan mensen också försenas om man oroar sig mycket, och i sig är det inte alls konstigt att mensen är oregelbunden. Så om mensen ännu inte har dykt upp så köper du ett test eller besöker hvc för att testa dig.
Kram
Tessi