Gravid?
17.03.2019
Hej, jag undrar hur stor chansen är att jag är gravid? Jag och en kille hade oralsex för 2 veckor sedan. Finns det spermier på själva penisen under tiden man runkar eller hur är det? Jag borde få min mens om två veckor så jag hoppas att den kommer för då är det väl nästintill säkert att jag inte är gravid orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2019
Hej,
Risken att du skulle vara gravid efter det du beskriver är ytterst liten. Om han inte var inne i dig, utan det handlade om oralsex och petting så är det väldigt osannolikt att spermierna skulle ha överlevt att bli förflyttade från ett ställe till ett annat - för att sedan kunna simma upp och åstadkomma en befruktning.
Samma "risk" för försats förekommer givetvis med oralsex som med alla andra former av sex, så ja - det kan finnas spermier på penisen oavsett, men det är som sagt osannolikt att man skulle överföra dem med handen på ett sådant sätt att de skulle vara livsdugliga.
Så sluta stressa och ta det lugnt.
Kram
Tessi