Gravid!
04.08.2019
Hejsan!
Finns det någon risk att jag kan vara gravid fastän jag har p-ring som jag haft i ett år, haft mens 3 gånger (två sista gångerna blödde jag dock ovanligt lite och bara i tre dagar) och tagit två negativa graviditetstest? Det som oroar mig är att ett av graviditetstesten (RFSU) hade färgrester under plasten som liknade ett streck, men det stod på deras hemsida att det kunde bli så ibland och inte betyder att man är gravid. Det oroar mig oxå att jag mår jätteilla ofta och har ont i magen, och tycker att jag hittar graviditetstecken hela tiden. Jag har läst om så många som blivit gravida fastän de haft preventivmedel, haft mens då de vart gravida och tagit negativa grav-tester osv så är orolig....det är ju osannolikt men finns det en risk? Lugnande ord tack!
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.08.2019
Hej,
Risken att du skulle vara gravid är väldigt väldigt liten om du använt dina p-ringar som du ska, alltså använt dem enligt anvisningarna. Att du haft mens 3 gånger under 1 år, alltså pausat för mens 3 gånger är väldigt bra och gör att du får en kontinuerlig användning, en långcykelanvändning som det kallas.
Jag anser inte att du behöver vara orolig. Ibland kan man stirra sig blind på graviditetstesten och tillslut se två streck fast det bara är ett. Som du säger så kan det bli färgrester som gör att det ser ut som två streck. Om du känner dig jätte orolig, och inte kan slappna av trots mitt svar, kan du kontakta din skolhälsovårdare om du har en på skolan, så kan ni göra ett tillsammans så du kan känna dig lugnare.
Illamåendet kan vara en biverkning av dina p-ringar och att du har ont i nedre delen av magen kan bero på att du har så sällan mens, då kan man känna av mensvärksliknande smärta trots att man inte ”släpper” fram mensen.
Känn dig lugn med ditt preventivmedel! Försök att låta bli att läsa massa historier om graviditeter trots preventivmedel, det är så få, så få som blir gravida om man sköter sitt preventivmedel korrekt. Risken är alltså väldigt väldigt liten, finns knappt, om du använder dina ringar som du ska. Men om du går runt och mår illa, kanske du behöver fundera över att byta till något annat preventivmedel, så du slipper biverkningar!
Kram!
Malin Wiik-Norrman