Gravid?
06.01.2020
Hej! Jag är en flicka som undrar hur stor risken är att jag är gravid..jag och min dåvarande kille hade samlag för några månader sedan. Efter det har min mens bråkat lite, vilket har gjort mig orolig. Vi använde nog skydd men på grund av den bråkande mensen valde jag att testa mig för säkerhetsskull. Testet visade negativt så jag antog att allt var som det skulle. Nu är jag fortfarande lite orolig, borde jag vara det? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2020
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag tror precis som du, att din mens "krånglar" eftersom du har bytt p-piller. Jag vet ju inte vilken sort du äter nu, men med många av de "nyare" sorternas p-piller så kan mensen utebli helt eller bli väldigt sparsam, så i mina öron låter det inte oroväckande.
På det sättet du beskriver att det gått till så tror jag inte att du behöver bekymra dig för graviditet, det låter osannolikt att du skulle vara det.
Ta det lugnt och fortsätt med pillren. Om du oroar dig över blödningarna eller bristen på blödningar så kan du kontakta preventivrådgivningen som skrev ut dem till dig.
Kram
Tessi