Gravid? Livrädd
19.07.2020
Hej, jag äter p piller och har nu pausvecka. Tog sista pillret på tisdag och ska alltså börja igen på onsdag och mensen har ännu inte kommit :(. Jag har inte glömt ett piller och inte heller spytt. Vad ska jag göra om mensen inte har kommit på onsdag? Rädd tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.07.2020
Hej,
Om mensen inte ännu har kommit då det är dags att börja på nästa karta så börjar du ändå på den nya kartan. Det är ganska vanligt att p-piller kan ha den biverkningen att blödningarna blir väldigt sparsamma eller ibland inte kommer alls. Det beror på att slemhinnan som byggs upp i livmodern blir så tunn med p-piller att det inte nödvändigtvis finns någonting som behöver tömmas ut.
Om du stressar över saken så tycker jag att du skall göra ett graviditetstest för säkerhets skull, men om du VET att du tagit dina piller som du borde så tycker jag inte att du skall oroa dig. Gör ett test, men om det visar negativt (vilket är det mest sannolika) så tar du det bara lugnt och lever vidare.  Ta dina piller alla dagar enligt föreskrifterna så behöver du inte oroa dig.
Kram
Tessi