Gravid och missfall?
07.01.2019
Hej, det är helt sjukt att ja ens skriver detta men, jag varit ute och drack i fredags och lördags och flera gånger på jullovet (jättemycket på lördag, spydde flera gånger och mår ännu lite illa), och testade just annars bara om ja är gravid och tror ja ser ett jäättesvagt till streck, kan jag va gravid... Vet inte vem pappan skulle vara för har varit med flera personer, men det konstiga är också att ja tror inte jag har haft oskyddat sex (äter inte p piller men använder kondom), min mens har också varit lite konstig nu 2 gånger. Så frågar är alltså, kan ja ha varit gravid men borde inte barnet isåfall vara död redan vid dethär laget...? Vill verkligen inte vara gravid... Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2019
Hej.
Jag vet på basen av det du skriver inte när du har haft din senaste mens o.s.v. men om du har fått ett svagt sträck på ett graviditetstest så skall du vänta i några dagar och sedan testa dig på nytt. Testen kan inte visa positivt om man inte har ett förhöjt värde av hcg i kroppen, vilket innebär att du antingen är eller har varit gravid. Om man har varit gravid och sedan fått missfall så tar det en stund innan hcg nivån sjunker igen.
Så OM din mens är sen så skall du testa dig på nytt, och det tycker jag att du skall göra i vilket fall som helst. Det du måste komma ihåg är att du inte kan framkalla en abort genom att dricka alkohol, det enda det i så fall potentiellt skulle leda till är skador på fostret. Det finns ju i största allmänhet inga som helst fysiska fördelar med att dricka alkohol på det sätt som du gör, och om det dessutom sker i kombination med att du fattar dålig beslut så tycker jag att du skall fundera över din alkoholanvändning. Det finns hjälp att få även i detta fall.
Som du säkert vet så är inte heller kondomen 100% säker, och kondomen skyddar enbart om den används under hela samlaget.
Så om din mens iunte ännu har kommit, så skall du testa dig. Får du samma otydliga sträck, eller ett alldeles tydligt så kontaktar du hvc/preventivrådgivningen så hjälper de dig vidare (t.ex. med en läkartid där remiss skrivs till abort, om det är det du vill.)
Det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi