Gravid trots minipiller?
30.07.2014
Hej! Jag har gått på minipiller i tre månader och har under denna tid haft konstanta småblödningar. Men i samband med att jag och min pojkvän hade sex förra veckan så försvann blödningarna plötsligt. Har min kropp vant sig vid pillrena eller kan jag möjligtvis vara gravid? Har tagit pillrena som jag ska, men hos vissa kvinnor så är glömskemarginalen kortare och då har jag isåfall missat några piller... Anonym

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena svarar
30.07.2014
Hej Anonym!
Som du kanske vet är droppblödningar, oregelbundna blödningnar och mellanblödningar en vanlig biverkan av minipiller, man kan också få mens oftare och under en längre tid eller ingen mens alls. Hur man reagerar är dock väldigt individuellt. När man börjar med ett nytt preventivmedel skall man "hålla på" i åtminstone tre månader för att se om preventivmedlet passar. På tre månader brukar biverkningarna sluta om preventivmedlet passar. Mensen brukar alltså rätta till sig efter några månader.
Vi tror att det är så i ditt fall, att biverkningarna slutat efter tre månader, att din kropp helt enkelt vant sig vid pillrena. När du dessutom säger att du tagit pillrena enligt anvisningarna tror vi inte att du skulle vara gravid. Glömskemarginalen är nog kortare för vissa sorter, vad som gäller just för de mini-piller du äter kan du läsa i bipacksedeln. Kom ihåg att i fortsättningen använda kondom som "extraskydd" under de följande sju dagarna om du glömt att ta minipillret vid rätt tidpunkt.
Om du är osäker och orolig kan du för säkerhetsskull göra ett graviditetstest om tre veckor, men vi tror inte att du behöver oroa dig för att vara gravid.
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Sanna (med hjälp av barnmorskornas tidigare svar)