Graviditet
29.08.2019
Hej, vad gör man om man tar ett graviditetstest och det visar positivt och man vill göra abort, måste man ha föräldrarnas medtyckande och/eller underskrift då man är minderårig? Vill helst inte att de ska veta.
Vill inte att de ska veta
Tacksam för så snabbt svar som möjlit:) Lena

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.08.2019
Hej.
Om du testat positivt så skall du så fort som möjligt ta kontakt med preventivrådgivningen så kan de hjälpa dig vidare. Du kommer att få ge ett urinprov där de på nytt vill testa för graviditet, och även testa dig för klamyida (det görs på alla). Sedan bokas en tid till läkare som skriver remissen till sjukhuset där själva aborten görs. Beroende på hur långt gången graviditeten är så kan aborten göras antingen med läkemedel eller genom skrapning, och därför är det viktigt att du tar tag i saken så fort som möjligt.
Jag förstår att du inte vill berätta om saken för dina föräldrar, det är sällan man vill berätta en sån sak. Sådär i största allmänhet så kan jag konstatera att föräldrar oftast inte blir så arga som man tror att de skall bli, och att de flesta föräldrar ändå VILL veta en sådan sak. Du är trots allt deras barn, och på basen av din ålder fortfarande ett barn, som behöver stöd av vuxna. Men du kan börja med att kontakta preventivrådgivningen så kan ni tillsammans diskutera vidare om hur du kan berätta för dina föräldrar. Personalen på preventivrådgivningen har sett och hört det mesta förr, så du kan lita på att de inte kommer att tycka att någonting du berättar eller säger är speciellt konstigt.
Det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi