Graviditet
30.08.2019
Hej, jag går på piller och har gjort de i 8 månader typ. Men nu är jag lite orolig att jag kan ha lyckats bli gravid ändå. Har pojkvän och vi har oskyddat samlag jätteofta, och nu är det så att jag har blivit magsjuk. Inte kräkst men diarre.
Så här var det; för en vecka exakt började det och hade diarréer samt jätteont i magen. Vaknade på natten med diarre ca 3.5 h efter att jag tog mitt piller, tog då ett till för säkerhets skull. Vaknade sen 3.5 h senare igen, samma sak, diare. Tog inget nytt. Hade fortsatta problem hela dagen och natten därpå tog jag ett piller och fick diarre 4 h senare exakt. Har fortsatt ta mitt piller som jag ska och skyddat mig med kondom sen dess. Hade dock sex oskyddat på onsdagen innan och mina problem började väl natten mellan fredag och lördag.
Har nu fått en liten liten blödning, knappt märkbar. Läste om nidblödning, kan det vara det? Gått lite mindre än en vecka. Eller kan det vara för jag tog två piller? Eller för att nåt piller inte tagits upp som det ska? Är så orolig och undrar väl bara vad ni tror, om jag kan vara gravid eller inte. Pratade med min kompis som sa att hon tyckte det verkade väldigt osannolikt att jag skulle bli gravid efter som det gått nästan 4 timmar efter varje gång och det är väl så länge det tar för pillret o tas upp?
Tacksam för svar fort då jag är väldigt orolig. Elin

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.09.2019
Hej,
Jag tror precis som din kompis, att det är osannolikt att du skulle vara gravid. Dels går du ju på p-piller, så det är inte oskyddat sex fast ni har sex utan kondom, utan tanken är ju att det är p-pillren som skyddar dig. Med tanke på att det var diarré och inte kräkningar, och att det trots allt var flera timmar efter att du tog pillren, OCH att du sedan dubblade och tog ett nytt p-piller för säkerhets skull så tror jag inte att du behöver oroa dig. Man skall nog ha ganska kraftig diarré för att det skall påverka upptagningen av mediciner som man tar via munnen.
Det är svårt att säga vad den lilla blödningen beror på, men jag tror inte att det är en nidationsblödning. Denna typ av blödning är ganska ovanlig (åtminstone i jämförelse med hur mycket det skrivs om dem på nätet) och eftersom du äter p-piller, och har skött det på bästa sätt så låter det inte troligt att du skulle ha blivit gravid. Om vi tänker som så: du hade ätit dina piller som du skulle, sedan fick du diarré, och det är i princip då som skyddet skulle ha kunnat bli försämrat så att det skulle ha skett en ägglossning - men efter det har du använt kondom. Du skriver inget om när du senast hade sex innan du fick diarrén, men summan av allting är nog att du kan andas helt lugnt och vänta på mensen i lugn och ro.
Du skall komma ihåg att det alltid är en liten påfrestning för kroppen att vara "magsjuk" och att du dubblade dina piller en dag, så var inte orolig om mensen kommer lite annorlunda denna gång.
Kram
Tessi