Graviditetsveckor, symptom & träning..
11.10.2017
Hej! Här kommer några frågor gällande graviditet..
1. Varför räknas graviditetsveckorna från senaste mens? Det betyder ju att man är i typ graviditetsvecka 1+nånting innan man ens påriktigt är gravid, eller har jag uppfattat saken fel?!
2. Hur snabbt uppkommer graviditetssymptom? Föstår att det är individuellt men på ett ungefär, kan man ha symptom från dag ett?
3. Hur är det med träning under graviditet? Kan man fortsätta träna som förut, eller kan hård träning, hopp å skutt vara till skada för fostret? Funderar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.10.2017
Hej.
Du har förstått saken alldeles rätt. Graviditetsveckorna räknas från den senaste mensen medan fosterveckor räknas från den tidpunkt då man antar att befruktningen skett. Så graviditetsveckorna är med andra ord fler än fosterveckorna.
Det är nog precis som du säger väldigt individuellt när man får några symtom av graviditeten. För vissa uppkommer symtomen redan i det skede som man normalt skulle få mensvärk, t.ex. att brösten är mer ömma än normalt. Men då kan det vara svårt att veta om det är vanlig PMS eller tidiga graviditetssymtom. Ganska tidigt kan man också känna av illamående eller en sorts medvetenhet om sin urinblåsa, kanske att man måste kissa oftare än vanligt. Men vissa känner inte av någonting alls på flera månader. det är sällan så att det skulle synas på magen under de första månaderna, speciellt inte om det är första graviditeten.
Om graviditeten är normal, d.v.s. man mår bra och fostret verkar må bra så kan man nog fortsätta träna som normalt. Men vertefter graviditeten går framåt så får man begränsa sig lite och göra det man tycker känns bra, sånt som känns påfrestande eller "farligt" skall man naturligtvis undvika. Det bästa är nog att man lyssnar på sin egen kropp för den brukar nog meddela vad den tycker. Undvik ändå motionsformer där slag eller sparkar kan riktas mot magen. Du kan alltid diskutera med din barnmorska eller din tränare om du är osäker.
Kram
Tessi