Har halvt panik här!
01.04.2019
Hej! Jag har just börjat med p-ring och jag tycker att den verkar jobbig att ha. När jag lägger in p-ringen så långt jag kan tar det bara några timmar så är den halvt ute igen. Vad är det jag gör fel? Jag blir jätteorolig att jag inte är skyddad när den kommer halvt ut hela tiden. Jag har också börjat få konstiga flytningar. Jag är jätteorolig och vet verkligen inte vad jag ska göra :( tycker verkligen att det är jättejobbigt att behöva lägg in ringen hela tiden. :( Lilla jag :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.04.2019
Hej.
Det är nog ganska vanligt att det kan vara lite krångligt att få in ringen i början, men ofta brukar det bli lättare med tiden. MEN olika kvinnor är också lite olika byggda, så det kan hända att ringen helt enkelt inte sitter riktigt bra i dig. Det är ingenting du behöver skämmas över eller se som nån sorts misslyckande utan alla är helt enkelt olika.
Det är också vanligt att man får ökade flytningar av ringarna, speciellt i början av användningen. Det är inte speciellt konstigt med tanke på att det är ett "främmande" föremål som läggs in i slidan. Men det är inte farligt, och oftast så vänjer kroppen sig ganska snabbt. Den preventiva effekten behöver du inte oroa dig över så länge ringen sitter i dig. Man kan ha ringen inne då man har sex, eller ta ut den om man tycker att den är i vägen. Så länge man minns att lägga tillbaka den då man är klar.
Det jag tycker att du skall göra är att öva på lite olika sätt att sätta in ringen. Testa med att sitta på huk, sitta på toaletten, ligga eller stå med ett ben uppe på t.ex. en stol. Då du lägger in ringen är den ju vikt, så med det går det inte att variera så mycket, men då ringen är inne så kan du testa att föra runt den lite och se om den hittar sin plats. Med tanke på att du så pass nyligen har börjat med ringen så tycker jag att du skall ge den en chans ännu, men om det känns som att det verkligen inte blir till någonting alls så finns det inte heller någon skam i att konstatera det - och att då välja en annan preventivmetod istället. Det finns trots allt andra också att välja på (piller, plåster, spiral).
Försök att ta det helt lugnt och se det som någonting du skall lära dig.
Kram
Tessi