Hejjj
21.12.2019
Några frågor om graviditet:
1. Jag har läst att många kvinnor blöder under sin graviditet och tror att det är mens och därför inte förstår att de är gravida. Jag har altid trott att man inte har mens när man är gravid, stämmer det?
2. Hur länge kan man vara gravid utan att det syns? Läste om någon som var 4 månader gravid utan att veta om det.
3. Har också läst om såna som har fått reda på att de är gravida först när de ska föda. Borde man inte ha märkt av att man är gravid före det? T.ex. utebliven mens eller växande mage?

Ungdomsinformatör Ida svarar
30.12.2019
Hej du,
Det är helt sant att man kan blöda under en graviditet, men detta kallas inte för mens. Det som kan komma är små blödningar, mycket eller lite. Ifall man vet att man är gravid och blöder, ska man alltid uppsöka sin mödrarådgivning eller läkare. Om man är gravid men inte vet om att man är det, så kan man nog tro att det är en mens, men man kanske reagerar på att den kommer mer oregelbundet än förut. Men det vanliga är att blödningen sen avtar senare in i graviditeten, och man senast i det skedet börjar misstänka en graviditet.
Det är väldigt väldigt ovanligt att man genomgår en hel graviditet utan att veta om det. Som du säger så uteblir mensen alltid, men som jag tidigare skrev så kan man få små blödningar.
Det finns ingen regel på hur långt in i graviditeten man kan gå förrän det syns på magen. På vissa syns det väldigt snabbt, på andra mycket senare. Det kan mycket bero på hur man är byggd innan man blev gravid. Har man mer bukfett kan det synas senare.
Ja, första och vanligaste tecknet på att man kan vara gravid är som sagt att mensen uteblir. Magen växer också så småningom, men det syns olika snabbt på olika människor. 4 månader är ungefär 16-18veckor i en graviditet, och för många börjar magen synas först då, och det är inget konstigt. Men nästan alla vet redan då att man är gravid, pga att mensen uteblivit och man kanske har haft andra graviditetssymtom såsom illamående, ömma bröst och trötthet. Ja, det finns enstaka människor i vår värld som åker in för buksmärtor ovetande om sin graviditet och föder, men i dessa väldigt sällsynta fall tror jag att man förmodan förnekar alla eventuella symptom, har små blödningar och tror att det är ens vanliga mens och även kanske har mer bukfett så magen knappt syns. Hur man sen förnekar barnets rörelser och sparkar i magen är en stor gåta även för mig :)
Kram!
Malin Wiik-Norrman