Hjälp
27.04.2019
Hej!
Hade sex (utan kondom) med min pojkvän två dagar efter uppehållsveckan (alltså när man har mensen). Hade börjat äta mina p-piller igen och tänkte inte mer på det. Men har haft en konstig värk i magen som liknar mensvärk och jag är orolig om jag är gravid. Har googlat symtomen om graviditet. Undrar bara om det finns någon chans? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.04.2019
Hej.
Om du hade tagit dina piller som du skulle, så finns det ingen anledning att oroa sig för graviditet. Smärtan du känner i magen kan ha att göra med att du börjat med dina p-piller på nytt och att din kropp är ovan vid det, eller också har den att göra med någonting helt annat.
Om din blödning inte skulle dyka upp nästa gång den borde göra det, eller om du är väldigt orolig så kan du testa dig, men i övrigt kan man nog lita på p-pillren. Tanken är att man inte skall behöva använda kondom om man äter p-piller eftersom de är alldeles säkra.
Kram
Tessi