Hjälp
20.05.2022
Hej!
Jag hade en jätte hemsk urinvägsinfektion i hela april månad samt början av maj och fick en antibiotika kur på 20 dagar ungefär. Nu har jag inte haft ont på en vecka och kuren tog slut i måndast.
Men nu har jag fått de vita geyninga flytningarna igen som jag hade innan jag fick uvi. Eller det är som inte heller föytningar utan typ torkade flytningar som smular.
Har även kännt av minimalt av amärta i underlivet som tyder på urinvägsinfektion.
Skulle inte vilja kontakta hvc eftersom vi hade jätte jobbit tiden jag hade uvi förra gången och gick tillsist ptivat för att alls få någon hjälp.
Ska jag vara orolig att uvi ännu är kvar fasten den stora dosen antibiotika jag ätit? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.05.2022
Hej,
Jag är ledsen att du har haft så krånglig UVI. Ibland kommer man in i en ond cirkel med det, och antibiotikan man äter för uvi skapar lätt andra problem i kroppen eftersom den påverkar även de goda bakterierna som skall finnas i t.ex. tarmen och underlivet. Så det är ganska vanligt att antibiotikan leder till t.ex. svampinfektioner, och då är ett vanligt symtom just gryniga flytningar som du beskriver. Men jag kan givetvis inte ställa någon diagnos bara på basen av det du skriver.
Det första du nu skall göra är att dricka mycket, gärna sura och osötade drycker (t.ex. osötad tranbärssaft). Men om du fortsätter känna av smärta eller får andra problem i underlivet (T.ex. klåda) så tycker jag att du skall kontakta antingen hvc eller privatläkaren som du besökte senast. Jag vet att det kan kännas tröstlöst att det hela tiden "är någonting", men det finns inte så mycket annat man kan göra heller.
Drick mycket. Ät C-vitamin. Tvätta dig och kissa före och efter sex. Undvik att använda strings, och kontakta hvc så att du får ge ett nytt urinprov och kolla hur det ser ut. Det skulle vara bra om du även kunde ge en bakterieodling för att kolla om du har svampinfektion, så att du i så fall kan behandla den också (de medicinerna kan man köpa utan recept på apoteket, t.ex. Canesten-salva eller Diflucan-tabletter, men det är bra att göra en odling så man inte behandlar sig i onödan.)
Jag vet att det är jobbigt då det känns som att det aldrig tar slut, men det kommer nog att vända.
Kram,
Tessi