Hormonspiral
24.08.2018
Hej!
Jag har gått på p-piller i över ett år nu och funderar på att byta till något annat preventivmedel. Jag har funderat på hormonspriral, man vad finns det för för- och nackdelar med det? Har hört att det kan vara svårare att bli gravid efter att man har haft spiral och att det kan göra ont.
Tacksam för svar. p-piller tjejjen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.08.2018
Hej.
Fördelarna med en hormonspiral är t.ex. att det är ett väldigt effektivt skydd mot oönskad graviditet, och att den är väldigt "användarvänlig" eftersom man inte måste komma ihåg den alla dagar, den sköter sig själv.
Man hör ofta skräckhistorier om hur smärtsamt det är att lägga in den, men det är otroligt individuellt. Man brukar lägga in spiralen i samband med att man har mens eftersom livmodermunnen då är lite mer öppen. Vissa tycker att det gör ont att lägga in den - medan andra bara känner ett litet nyp - och sedan känns det lite som vanlig mensvärk. Jag tycker inte att smärtan i samband med insättningen är någonting man skall oroa sig över. Vissa tjejer får problem med att de blöder oregelbundet i början efter att de lagt in spiralen, medan många inte blöder alls under hela tiden de har den inne - och det är egentligen omöjligt att veta på förhand. Det vet man med säkerhet först då den är där.
Personligen tycker jag att hormonspiralen är ett bra och praktiskt preventivmedel, men som i det mesta andra så har man rätt att själv fatta beslut om saken. Jag tycker att du skall ringa till preventidrådgivningen i din hemkommun och boka en tid, så får du tillsammans med barnmorskan/hälsovårdaren gå igenom de olika alternativ som finns och hitta ett som passar dig.
Kram
Tessi