Hormonspiral
08.06.2020
Hej,
Bytte till hormonspiral för ca. en vecka sen och fick höra att man kan blöda mycket efteråt. Har inte blött alls, en pytteliten fläck var det enda som kommit. Är detta helt vanligt? Jenny

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2020
Hej,
Det är väldigt olika hur man påverkas då man lägger in en hormonspiral, vissa blöder efter själva insättningen medan andra inte gör det - så det är helt normalt. Det går egentligen inte att förutse hur "mensen" blir med spiral heller, vissa kan småblöda i flera månader - medan mensen helt upphör för andra.
Man får helt enkelt vänta och se, men man kan trösta sig med att det mesta är helt normalt - och även om man skulle småblöda i flera månader så upphör det nog då kroppen vant sig.
Kram
Tessi