jag (part 2)
03.02.2023
Ja glömde troligen att skriva att jag oftast ber om ursäkt när jag märker att jag faktist gjort något fel/sagt något som sårat eller skämtat om fel sak. Men nu på sista tiden så har jag bara märkt att det känns som om ingen förstår att jag är en ärlig person som uttrycker sig själv så jag bara håller mig tyst för att inte råka störa eller irritera någon.
Det känns som om folk omkring mig blir irriterade när jag pratar för om jag kommer igång så pratar jag ganska länge speciellt om det är något jag intresseras av. meh
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
10.02.2023
Hej!
Jag förstår hur jobbigt det här måste kännas för dig. Kom ihåg att du är bra som du är. Dina tankar och dina känslor är lika mycket värda som alla andras. Jag har inga tvivel på att vartefter du blir äldre kommer du hitta fler och fler människor som uppskattar dig för exakt den du är. Men jag förstår också att i din ålder är det inte lika lätt att påverka vilka människor och kompisar man har runt sig. Jag förstår hur dåligt det måste kännas ifall det alltid är du som måste be om ursäkt och jag kan förstå din frustration över det. Det är bra att du kan be om ursäkt när du gjort någon illa utan avsikt men man vill ju inte heller känna att man blir någon sorts dörrmatta som måste förändra sig för andras skull.
Det är absolut inget fel med att tala mycket om det som man är intresserad av och det är heller inte något som du är ensam med att göra. Du ska inte behöva förminska dig för någon annans skull utan det är viktigt att du får vara precis den du är.
En bra sak att tänka på ifall man är en person som talar mycket är att vara försiktig med att inte avbryta andra (vilket lätt kan hända). Ett tips ifall man är en person som ofta avbryter andra är att räkna till 3 i sitt huvud efter att någon talat. Så att du säkert vet att personen har pratat klart. En annan sak du kan tänka på är att också komma ihåg att ställa frågor till andra. Ibland kan folk känna för förbisedda ifall dom säger något och man genast börjar prata om sitt eget, det kan ibland uppfattas som att man inte bryr sig om det som andra säger. Det är som sagt inget fel med att prata mycket bara man minns att inte prata över andra och att också visa intresse för det som andra säger.
Ett tips som du kan pröva ifall du känner att du vill och klarar av det är att du vågar börja skämta lite på din egen bekostnad. T.ex. kan det hjälpa att lätta lite på stämningen ifall man kan erkänna att man talar mycket. Det betyder inte att du behöver ursäkta ditt beteende utan mera att du öppet kan erkänna att du är en ”pratkvarn” och om människor märker att du är bekväm i dig själv och självsäker i vem du är kan det göra att dom också känner sig bekväma med att skämta lite om saken istället för att bli irriterade på dig.
Det är en väldigt bra egenskap att vara medveten om vem man är och att man vågar ”äga” det. Kom ihåg att det inte är något fel på din personlighet bara för att dom människorna som du har runt dig just nu inte ser exakt hur fin och bra den är. Din ärlighet och din pratsamhet kommer garanterat vara till din fördel en vacker dag och du kommer säkert att hitta din plats bland människor som låter dina personlighetsdrag skina.
Kram!
/Rosanna