kan jag bli gravid?
18.08.2015
hej! jag är 17 år, och har för några dagar sedan börjar använda p-piller, jag och min pojkvän vill ha oskyddat sex, men det vi inte vet är ifall han kan komma i mej, utan att jag behöver vara rädd jag blir gravid! hur är det, kan han komma i mig eller inte? :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.08.2015
Hej
Olika p-piller kan fungera på lite olika sätt, så det lönar sig att kolla vad det står i bipacksedeln. Men jag använder nu i mitt svar p-pillren Yaz som exempel, eftersom de är väldigt vanliga.
Om du började med det första aktiva pillret på menstruationscykelns första dag (d.v.s. den dag du fick din mens) så är du gensat skyddad, och kan alltså ha oskyddat sex direkt. Men om du började äta pillren t.ex. mitt i en cykel så skall du använda något annat skydd (kondom) under de första 7 dagarna. Efter det är det bara att köra på.
Men som sagt, eftersom jag inte vet vilken pillersort du använder så skall du ännu kontrollera bipacksedeln.
Kram
Tessi