Kan jag vara gravid?
27.03.2019
Hej har en fråga angående mini piller. Började ta pillren lite mer än 2 veckor sedan och har börjat känna symptom på graviditet, väldigt ömma bröst i ca 1 vecka, mensvärk men ingen blödning, ingen aptit osv.
Nu är det så att första veckan jag tog pillren så hade jag och min pojkvän sex några timmar före jag tog mitt piller (tar mina piller kl 17 men vi hade sex på morgonen).
Är det så att jag var 100% skyddad då?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2019
Hej,
Med de flesta p-piller och minipiller är det så att man antingen skall börja med pillren på mensens första dag - och då är man skyddad direkt, ELLER så skall man använda tilläggsskydd under de första 7 dagarna. Av din fråga framkommer inte i vilket skede du började med dina piller, om det var under mensen eller mitt i en pågående cykel.
Jag gissar att dina symtom beror mer på att du nyligen har börjat med dina piller än på att du skulle vara gravid. Det är osannolikt att du skulle ha så uttalade symtom efter bara en veckas graviditet (max två veckor, jag vet inte när ni hade sex).
Vänta på din mens i lugn och ro.
Kram
Tessi