Kan jag vara gravid?
08.08.2017
Hej, jag går runt och funderar om jag kan vara gravid fast jag äter p-piller (diza). Jag vet inte om jag påriktit har symptom eller om jag bara spelar mind tricks med mig själv. Jag har en pojkvän och vi är seriösa och har talat om graviditet förr innan jag ens sa att jag anar jag kan vara gravid och vi har båda beslutit oss för att vi kmr behålla barnet om det så händer att jag skulle bli gravid.
Jag tror jag fick en nid-blödning fast jag är inte säker och de dagarna runt det kände jag värkar i magen. Jag har blivit mer trött och jag kan vakna på nätterna med otroligt ömma bröst så man nästa vill gråta av frustation. Jag kan känna mig yr en stund varannan dag och har mycket gaser. jag fick ont i halsen typ som halsbränna just men sen blev det mer till bara ont som en förkylning och efter det hosta och täppt näsa på samma gång. Jag kan vissa dagar ha jätte tunga huvudvärkar som varar i timmar. Tänkte att symptomen hör ihop med förkylningen? Men sen fick jag reda på att förkylning kan vara ett tecken på graviditet.
Vanligtvis brukar jag faktist ha min mens fast jag kan hoppa över den med mina piller och förståss denhär månaden bestämde jag mig för att skippa mensen. Så nu vet ja inte när jag haft min ägglossning men skulle gissa på 16-18 juli och jag och min pojkvän hade sex den 20 juli så nu de senaste dagarna har vi talat och undrat fram och tillbaka och mina känslor har gått i vågor som att jag påriktit tror jag är gravid till att jag tänker jag absolut inte kan vara gravid. Nu har jag gått fram och tillbaka så mycket så nu orkar jag inte tänka så mycket och bara tänker om jag är så är jag och annars inte och vi ska testa på lördag (eftersom vi ses först då) och jag vill göra testet med honom.
Så nu tänker jag om jag kan få lite tanke hjälp från er. tck på förhand

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.08.2017
Hej.
Har du glömt dina piller nån dag eller har du någon annan anledning att tro att de inte skulle fungera som de skall? Och när hade du senast mens? Kom den lilla blödningen efter att du hade fortsatt med piller utan paus?
Nidationsblödningar är ganska ovanliga, speciellt med tanke på hur mycket det talas om dem. Om det var så att blödningen uppstod efter att du påbörjat nästa karta utan paus så gissar jag att det var en alldeles vanlig mellanblödning.
Eftersom du äter p-piller så har du ingen ägglossning. Undantaget är om du har glömt något piller så att din kropp då skulle passa på och skjuta iväg ett ägg eftersom hormonnivån sjunker. P-pillren gör även att det produceras ett segt slem vid livmodermunnen som gör det svårt för spermierna att ta sig dit, så även om din kropp skulle kasta ut ett ägg så är det inte lätt för spermierna att sköta sitt jobb.
Alla symtom du beskriver kan också bero på annat, och de flesta finns nämda i bipacksedeln under biverkningar. Både gaser och yrsel, huvudvärk och magont är ganska allmänna symtom som oftast inte har med graviditet att göra. JA, de kan uppkomma under graviditeten. Men jag har hört talas om att även män, som inte har någon livmoder kan uppleva dem tidvis. Alla dessa symtom samt ömmande bröst blir även mer sannolika om du äter fler kartor på raken utan paus. Och förkyning är inte ett graviditetssymtom. Precis som allting annat så kan man bli förkyld medan man är gravid men de hör inte ihop.
Om du verkligen är nervös så tycker jag att du skall testa dig. Men jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig förutsatt att du har ätit dina piller som du ska. Ta det lugnt.
Kram
Tessi