Kan jag vara gravid trots pstav?
18.01.2019
Hej, min mens är just nu 21 dagar sen och jag har varit orolig över graviditet eftersom jag gjorde en abort för ett år sen och har fått många liknande symtom som jag hade när jag var gravid. Jag satte in pstav efter graviditeten och har haft den i ett år, min mens har varit oregelbunden första 4 månaderna men har nu den dom senaste 8 månaderna kommit varje månad.
Jag måste gå på toaletten varje halvtimme, jag har molande värk/mensvärk, har haft i nästan en vecka nu.
Jag har börjat äta sjukt mycket, till och med mina vänner påpekar att jag har börjat äta mycket och gått upp 1kg på 2 veckor.
Jag har även väldigt ömma bröst och det känns som att dom har blivit tyngre.
Kan jag vara gravid? Är det värt att köpa ett gravtest? Oroligtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej,
Jag tror att de symtomen du beskriver snarare beror på att din mens är sen än på att du skulle vara gravid.  P-staven är ett väldigt pålitligt preventivmedel så det finns egentligen ingen anledning att tro att den inte skulle fungera som den borde. Det är ganska vanligt med p-stav att mensen uteblir helt, eller att den blir oregelbunden. Så i sig är det inget konstigt eller oroväckande.
Men beroende på hur orolig du är så kan du också testa dig. Om du ringer till preventivrådgivningen eller hvc så kan de lägga remiss till ett graviditetstest och då kostar det inte dig någonting.
Kram
Tessi