Krångel med spiral
26.04.2020
Hej! Fick en son för snart 10 månader sedan. På efterkontrollen fick jag en hormonspiral insatt. Har sedan dess haft bödningar till och från. Nu senaste månaderna även svåra smärtor i samband med blödningarna. Så pass svåra att jag hamnat i dropp på akuten, men där sa man bara att antg är det menssmärtor. (Fick aldrig ens träffa en gynekolog.) Själv tyckte jag det kändes som att spiralen flyttat sig. Kände ilande smärta. Nu senaste veckorna har blödningarna ändrat, mera blodstrimmor och även vävnader. Kan det vara så att jag fått ett missfall, som jag nu blöder ut? (Har känt en del grav.symptom också.) Hur länge efter missfall kan man få posititivt grav.test?
Har de senaste fem åren haft svåra menssmärtor, och hade hoppats att spiral skulle ta bort de värsta smärtorna. Så jobbigt! :(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.04.2020
Hej,
Jag förstår att det är jobbigt då du har så ont. Jag tycker att du skall ringa till preventivrådgivningen och boka en tid till gynekologen som kan kolla att spiralen sitter där den ska.
I sig är det inte ovanligt att man blöder fast man har spiral, och även att man blöder mer eller mindre hela tiden efter att den har blivit insatt (även fast det gått så länge som i ditt fall), men dina brutala smärtor tycker jag att man borde kolla upp. Jag vet inte hur dina blödningar ser ut, även i "vanlig" mens kan det finnas bitar av slemhinna utan att det rör sig om ett missfall. Men OM du skulle ha varit gravid så skulle eventuellt ett graviditetstest visa positivt ännu eftersom det tar ett tag för hcg-nivån att sjunka. Du kan ju köpa ett test och kolla. OM du skulle ha varit gravid så finns det ännu större anledning för en gynekolog att undersöka dig.
Lita på din egen upplevelse - om DU tycker att någonting känns fel så skall du träffa en gynekolog som kan undersöka dig.
Kram
Tessi