Mår dåligt
07.05.2021
Hej
Veit it hur ja ska ta kontakt me nån att tal me om hu ja mår. Mina vänner säger att ja måst tal me nån och dom ha försöka fått me ti tal me nån och me dom men it vill ja tal me dom om hu ja mår fö de känns som om ja it har nån orsak ti att må dålit. Veit it varför ja mår dålit häller så känns som att ja bara fakear. Ja skär mig själv ibland men de känns som om ja gör he fö attention fastän ingen ens veit att ja gör he. Känns som att ja it har rätt ti må dålit då andra har e myki värre och då ja kan må heilt bra ibland men fö he mesta så e ja no lessen. Ha mått såhä nu typ sedan augusti förra åre. Sku vila må bättre men känns som om ja måst böri må sämre fö att kuna ga å prat me nain å veit it hur ja sku gö fö att få kontakt me nain. Veit it häller va ja sku säg fö har ingen orsak som sagt.
Så veit it rikti om ja bara ska vänt tills dehä tar slut elä om ja ska gör na åt he?

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.05.2021
Hej fina du!
Först så vill jag säga hur väldigt glad jag blir att du har hittat till vår frågetjänst och vågat ta första steget att berätta för någon utomstående om hur du mår! Jättebra <3
Det låter som att du har fina vänner som bryr sig om dig, och jag tror att de bara skulle uppskatta om du berättade mera om hur du mår. Det behöver inte ens vara allt på en gång eller något stort, men lite i taget. Trygga vänner är bra att öva sig med när det gäller att dela med sig av sina känslor. Det låter cheesy, men att prata om vad man känner hjälper faktiskt i längden. Att gå och bära på allt själv kan bli jättetungt, och ”hemligheten” och bördan att bära på det ensam kan göra att man börjar må ännu sämre. Tänk såhär – du skulle säkert vilja veta om de människor i ditt liv som du älskar mådde dåligt? Du skulle inte tänka att de bara fejkar. Så det kommer nog inte dina vänner göra heller.
Du skriver att du känner att du inte har någon rätt att må dåligt när andra har det värre. Här vill jag svänga på det tänket – skulle du också säga att ingen har rätt att må bra när det finns andra som har det bättre? Nej just det :) Alla situationer och känslor är specifika för stunden och den människan som bär dem. Det finns ingen känsla som är ”rätt”, eller ”fel” (men man kan jobba på hur man med tankarna förhåller sig till sina känslor, och det är sånt som en professionell kunde hjälpa dig med). Att du är ledsen och har varit det ett bra tag räcker för att ta din situation på allvar. Och det att du skär dig är också ett tecken på att du mår dåligt – oavsett orsaken varför du gör det. Om du mådde bra skulle du ju inte skära dig, eller hur?
Det måste inte finnas något specifikt trauma eller nåt sånt för att någon ska förtjäna hjälp ur sin situation. Ofta är det faktiskt så för många som börjar må dåligt – att det inte finns någon tydlig orsak. Och ibland så kommer man på orsaken först långt senare i livet. Det kan också vara många små belastningar samtidigt som kommit under en känslig tid. Eller som nu i dagens läge är det många som börjar må dåligt av att coronapandemin påverkar deras liv negativt.
Det är faktiskt ganska vanligt att människor tänker som du gör – att de inte kan söka hjälp för att de inte ”mår tillräckligt dåligt”. Men till saken hör att sakkunniga bara uppskattar att man söker hjälp i tid. Ju tidigare man får hjälp – desto mindre hinner ”hjulspåren i ens huvud” slira ner sig på negativa ledsna tankar. Och du har ju känt såhär nu i flera månader, så det är nog dags att testa gå och prata med någon. Tänk såhär, att du kan ge det några gånger, och är det inte för dig så kan du ju faktiskt bara välja att sluta gå, eller att gå till någon annan om det känns som att personkemin är fel. Men jag rekommenderar i alla fall att du ger det några gånger, Rom byggdes inte på en dag! Du kan boka tid antingen till kuratorn, skolhälsovårdaren, skolpsykologen, eller ditt lokala HVC :) Du behöver på förhand inte veta nåt specifikt vad du ska säga, du kan fast börjar med att säga just precis de saker som du skrev in hit, det blir en jättebra start!
Men, ifall du känner att det ännu är för stort steg att gå irl till någon och det skulle kännas lättare att chatta så kan du också kolla in Ärligt Talat-chatten, den är anonym. Du får förstås också skriva in hit igen om du vill!
Lycka till, jag hoppas ditt mående svänger snart <3 Du förtjänar att må bra! Om du vill ha tips på hur du kan sluta skada dig så läs våra sidor om saken HÄR. Jag rekommenderar att du börjar jobba på att sluta, för det kan vara rätt beroendeframkallande om man håller på länge.
Många kramar, Kix