Medicin påverkar p-piller
04.02.2019
Hej. Läste att mediciner för depression kan påverka preventivmedel, nu funderar jag om mitt p-piller inte skyddar lika säkert. Klarar inte av att vara utan antidepressiv medicin, men vill heller inte bli gravid så jag vill ha skydd med p-piller! Är skyddet fortfarande lika säkert? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.02.2019
Hej,
Jag tycker att du skall kolla upp saken med den läkare som skrev ut dina mediciner så att hen får kolla att det inte finns några kontraindikationer för att äta medicinerna samtidigt som dina p-piller. Det är alltid på läkarens ansvar att ta hänsyn till alla mediciner som patienten äter, men det kan bara göras om hen vet om vilka de är, så därför är det bättre att dubbelkolla den saken.
Ring alltså upp läkaren och be hen kolla saken för att vara säker.
Kram
Tessi