Mellanblödning i en månad
29.02.2016
Hej
Jag har haft mellanblödningar till och frrån i en månad nu, äter p-piller (yaz).
Har skjutit upp mensen ca. ett halvår.
Borde jag ha ett uppehåll på 3-4 dagar och sen börja ta p pillren igen? sun

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.03.2016
Hej,
Om du har ätit dina piller utan uppehåll i 6 månader så är det verkligen inte konstigt att du har mellanblödningar! Jag utgår ifrån att det finns en god anledning till att du äter pillren utan uppehåll, men jag tycker ändå att det verkar ganska konstigt att äta dem så länge i sträck. Ingenting jag skulle rekommendera. I sådana fall där flickor har väldigt kraftiga blödningar eller svår mensvärk så kan man äta flera kartor i sträck, men det rekommenderas ändå att man har mens åtminstone 4ggr/år. Och om du inte har diskuterat saken med en läkare så avråder jag verkligen från att på egen hand besluta att äta flera kartor på raken.
Jag tycker att du nu skall ta en paus på 7 dagar. (inte 3-4 dagar) Och efter att du har haft din mens (tömningsblödning) så fortsätter du att äta dina piller. Om du diskuterat saken med en läkare så kan du på läkarens samvete fortsätta att äta flera kartor i sträck. Men om du inte har blivit ordinerad att äta pillren så så tycker jag inte heller att du skall göra det. Ibland kan man få intrycket av att man kan styra över sin kropp lite som man vill och hoppa över mensen som man har lust till, och det kan ju vara ok att göra det nån gång (t.ex. om man skall på resa eller har en viktig tävling o.s.v.). I sådana fall där blödningarna eller värken är väldigt svåra så måste man givetvis väga för- och nackdelar mot varandra. Men om man inte har någon egentlig orsak till det så tycker jag att man skall äta pillren enligt hur menstruationscykeln fungerar. d.v.s. tre veckor piller- en vecka paus.
Mellanblödningarna är nu din kropps sätt att säga att den är lite förvirrad. Så håll paus en vecka och börja sedan pånytt.
Kram
Tessi