Mens en dag
07.02.2019
Hej, fick min mens på tisdag och blödde väldigt lite. Sen dess har jag inte haft någon mens. Är detta normalt? Har gjort graviditetstester som visat negativt, men kan hända att det är för tidigt för att testerna ska stämma. Aaaa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2019
Hej.
Det låter nog normalt. Oftast får man inget svar på varför mensen plötsligt hoppar eller krånglar, den bara gör det, och kanske i all synnerhet om man inte använder ett hormonellt preventivmedel.
Det vanligaste då man är gravid är ju att man inte blöder alls. Visst händer det att man gör det - men då är det oftast frågan om små mängder. Ibland talas det om nidationsblödningar (d.v.s. en liten blödning som kan uppstå då det befruktade ägget fäster i livmodern) men det är sist och slutligen ganska ovanligt (åtminstone jämfört med hur mycket det talas om saken.)
Beroende på när du senast hade oskyddat sex så tycker jag att du skall testa dig på nytt, men mensen kan vara lite råddig utan att det betyder att någonting är "fel".
Kram
Tessi