Mens trots gravid
03.07.2019
Hej! Kan man få mensen under ppiller pausen även om man är gravid? Hörde att man kan det och fick bara brunt blod senast och lite så är lite stressad. Kram Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.07.2019
Hej.
Jo, det händer att man kan få mensliknande blödningar trots att man är gravid, men blödningarna är oftast mycket mer sparsamma än en mens, och om du har tagit dina piller som du borde, enligt anvisningarna, så borde det inte finnas någon anledning att vara orolig. Och det vanligaste då man är gravid är ju att man inte blöder alls.
Det är helt normalt med p-piller också att blödningarnas mängd minskar och att färgen är mörkare. Det beror på att slemhinnan som byggs upp i livmodern då man äter p-piller är tunnare, så det finns helt enkelt inte lika mycket som skall komma ut. Du skriver att du hoppade över mensen förra månaden, så då antar jag att du menar att du åt två kartor på raken? (inte att mensen uteblev av sig själv liksom). Det borde inte spela någon större roll, men jag har hört om det tidigare att blödningen kan vara mörkare och mer sparsam om man ätit två kartor i rad. Det är knappast någon regel men det förekommer helt tydligt.
Om du är väldigt orolig så tycker jag att du skall testa dig. Det går ju snabbt och om testet visar negativt så behöver du inte fundera mer på den saken.
Kram
Tessi