Mensen
01.10.2022
Hej, jag undrar när man egentligen brukar få sin mens ? Har hört att man får mensen två år efter att brösten börjat växa, är det sant ? Har flyttningar ibland lite men vissa dagar massor, har hört att om man fått flytningar får man mensen inom kort, är det sant ? Känns som att jag är lite efter för nästan alla i min lillasysters klass har redan fått sin mens ( de e i 6:an ) och t.o.m. tjejer i årskurs 5 har fått deras mens !!!!! Som dessutom liksom fick den före sommaren så det betyder att då var de i fyran !! Vill typ ha mensen nu när jag är hemma på typ ett veckoslut så jag inte får den vid ett opassande tillfälle men ändå vill jag inte alls ha den !! Myran????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.10.2022
Hej,
Jag förstår att det är stressande att vänta på att mensen skall börja. Dels vill man "vara som alla andra" och kan känna sig otålig över att kroppen utvecklas för långsamt, men dels skulle man också vilja att man visste om på förhand när den skall börja så att man är förberedd.
Normalt börjar brösten utvecklas en tid innan mensen kommer igång, men all utveckling sker lite knyckvis - ibland känns det som att allt händer ganska snabbt och sedan kan det ta långa pauser då man själv kan uppleva att ingenting händer. Men din kropp jobbar nog för fullt och gör sitt bästa hela tiden. Det att du nu har flytningar är också ett tecken på att din kropp utvecklas. Tyvärr är det helt omöjligt för mig att veta när din mens kommer att börja. Men jag föreslår att du lägger t.ex. en binda eller ett trosskydd i din skolväska så har du en med dig ifall att mensen skulle börja plötsligt. Oftast kommer inte den första mensen som en störtflod utan den kan börja med att dina flytningar är lite mörkare eller att du upptäcker blod på pappret då du har varit på toaletten.
Tänk på att det skulle vara jättekonstigt om din kropp redan var fullt utvecklad. Du har flera år av utveckling framför dig så försök att ha tålamod och vara snäll mot dig själv.
Kram,
Tessi