Min mens kommer inte
01.05.2019
Jag hade p piller i ungefär 3 år innan sen kände ja att ja ville ha nått nytt och då valde ja att sätta in en p stav vilket inte alls funkade för mig så tog ut den efter 6 månader. Efter att ja tog ut den så började ja med samma p piller sort igen men nu efter två månader med den sorten så tänkte ja att ja tar socker piller och nu efter 3 dagar med socker piller så har inte min mens kommit. Kan de va så att mensen inte kommer eller är ja gravid? Eller kommer den att komma?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2019
Hej.
Om du har ätit dina piller alla dagar som du borde så finns det antagligen ingen anledning att oroa sig över graviditet. Men om mensen fortfarande inte har dykt upp så tycker jag att du skall testa dig för att vara på den säkra sidan.
Kroppen är inte en maskin, så den kan fungera lite olika från en månad till en annan, även om man äter p-piller. Det är också så kort tid sedan du började med p-pillren på nytt så din kropp kan ännu vara lite ovan vid dem. Med vissa p-piller är det inte heller ovanligt att mensen kan upphöra helt. Jag är personligen inte bekant med det märket du äter. I bipacksedeln står det att "menstruationsrubbningar" är en vanlig bieffekt, men jag föreslår att du skulle kontakta barnmorskan/läkaren som skrev ut pillren till dig och fråga om det är vanligt med just denna sort att mensen uteblir.
Att mensen uteblir helt kan ju vara både en fördel och en nackdel. Dels slipper man ha mens, men dels får man inte heller något "kvitto" på att man inte är gravid.
Som sagt, testa dig om mensen inte har dykt upp ännu, och kontakta preventivrådgivningen/ungdomsmottagningen och fråga om det är vanligt att mensen uteblir med detta p-piller märke. Du är ju lite äldre och har utvecklats en del sedan du åt dessa piller senast, så det kan hända att de inte fungerar exakt likadant nu som de gjorde förra gången. Och det är antagligen inte någonting du behöver oroa dig över.
Kram
Tessi