När ska jag börja på nästa karta?
16.09.2018
Hejsan! Jag har tagit p-piller nu i cirka ett halft år och inte missat en enda. Jag började på en ny karta förra söndagen den 9.9 och jag skulle på resa på måndag. Jag glömde mina p-piller och var utan dem hela resan. Det är 16.9 nu och har inte tagit nånting ennu. När ska jag börja pånytt? Kan jag börja på nästa karta när som helst eller måste jag vänta tills min nästa mens? Tack för svaret. Namnlös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.09.2018
Hej.
Du bestämmer själv hur du gör. Antingen börjar du på en ny karta nu, använder tilläggsskydd i sju dagar och sedan lever vidare.
eller
så väntar du tills nästa mens och börjar med den nya kartan då.
Nackdelen med att börja med en ny karta mitt i en pågående cykel är att man kan få mellanblödningar, men nackdelen med att vänta tills mensen kommer är att du då måste skydda dig på ett annat sätt ända fram tills dess.
Så det är helt enkelt en smaksak hur du gör. Ditt beslut.
Kram
Tessi