Nuvaring
21.10.2016
Hej,
Jag har använt nuvaring i snart 7 år nu. Finns det någon "regel" på hur länge man kan använda detta? Blir det svårare att bli gravid ju längre man har använt det? Har dessutom hört en massa hemska historiat för dom som har slutar med nuva ring och fått en massa biverlningar.. Börjar få ångest för att jag har använt nuvaring i så många år.. Lisen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2016
Hej.
Nej, så vitt jag vet finns det ingen regel om hur länge man kan använda Nuva-Ring. Och då går ju antagligen ändå och förnyar ditt recept och träffar barnmorskan för papa-prov med jämna mellanrum, och då skulle hen nog ha sagt till ifall du borde byta metod.
Då man har använt NuvaRing så kan det ta ett tag för kroppen att komma ihåg hur den skall sköta sin egen cykel. Medan man använder ring eller p-piller så är kroppen mer eller mindre på autopilot, och det är hormonerna som styr cykeln - och då man tar ut ringen eller håller paus med pillren så tas hormonerna bort och då töms livmodern. Men då man slutar med hormonella preventivmedel så skall kroppen själv pånytt minnas hur den skall göra och sköta om sin egen ägglossning och tömning, och det är inte alltid så lätt. Så ibland kan det ta upp till 3-4- månader efter att man har slutat med sitt hormonella preventivmedel innan menstruationscykeln kommer igång normalt. Men jag är inte säker på att det skulle bli svårare, eller ta längre tid beroende på hur länge man har använt ringarna, eller om det är nån skillnad om man har använt dem i 3 år eller 7 år.
Hemska historier skall man alltid ta med en nypa salt. Ibland stämmer de, men ofta baserar de sig på missförstånd eller ytterst subjektiva upplevelser. Men eftersom jag inte vet vilka skräckhistorier du har hört så har jag svårt att bemöta dem med fakta.
Jag tycker inte att du skall ha ångest. Förr talade man om att man borde ha "paus" emellanåt då man använder hormonella preventivmedel, men nuförtiden vet man att det gör mer skada än nytta att sluta med p-pillren/ringen och sedan börja igen efter några månader.
Jag tycker att du skall ringa och boka en tid till preventivrådgivningen och diskutera saken med dem. De är de absolut sakkunnigaste då det gäller denna fråga, och de har den senaste informationen och känner till vad de senaste forskningarna säger. Det är bra att du ifrågasätter och ställer frågor - fortsätt att göra det tills du känner att du har fått svar.
Kram
Tessi