Nuvaringen var borta!!
10.04.2019
Hej!
Jag har nu stött på ett problem...!!
Jag har använt Nuvaring sedan hösten -18 och det har fungerat bra ända tills idag.
Min senaste mens var tisdag 2.4 - lördag 6.4. På lördag kväll kl. 19.00 satt jag in en ny Nuva ring som vanligt och som jag brukar.
På söndag (7.4) hade jag samlag x2, och nu på tisdag 9.4 upptäcker jag på kvällen att nuvaringen inte finns kvar i slidan! Jag vet inte alls när nuvaringen kan ha åkt ut ur slidan, ev. på lördag kväll/söndag morgon med tampongen eller någon annan gång?
På tisdag kväll (9.4) tog jag ett akut p-piller kl. 22.30. (akut p-piller som kunde tas upp till 120h efter samlaget)
Kan jag vara gravid???!
Räcker det om jag använder extra preventivmedel (t.ex. kondom) i 7 dagar framåt?
Och... eftersom jag brukar sätta in Nuvaringen på lördagar kl.19, men satt nu in en ny ring idag tisdag 9.4 kl.20.30 (3 dagar efter att jag satt in ringen som försvann), när ska jag då sätta in nästa ring som ska sättas efter följande pausvecka? Blir det på en tisdag kl. 20.30 eller ska jag fortsättningsvis sätta in ringarna på lördagar kl. 19 trots att dagen nu blev ändrad?
Tacksam för svar trots många frågor!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2019
Hej.
Attans också. Det var otur. Antagligen har ringen åkt med ut med tampongen precis som du skriver, så det är någonting du får försöka vara uppmärksam på i fortsättningen.
Eftersom du nu var utan ring x-antal timmar så gjorde du helt rätt i att ta ett akut p-piller. Det borde ju fungera som det ska eftersom du med ring inte borde ha någon ägglossning alls- men nu eventuellt kunde få det eftersom ringen inte satt kvar. I vilket fall som helst så borde akut p-pillret förhindra ägglossningen så vi får helt enkelt hålla tummarna för att det fungerar som det ska.
Eftersom ringen var borta så skall du använda kondom under den kommande veckan och ja, dagen för uttagning och insättning av ringen ändrar så att det i fortsättningen är på tisdagar istället.
Kram
Tessi