O piller kaos
26.12.2019
Hej! Jag började för typ 2 veckor sedan på p piller. Min barnmorska sa att jag skulle börja första dagen på min mens för att minska rubbningar. Jag glömde bort och missade pillret typ varann dag och behövde därmed ofta ta två piller dagen efter när jag kom på mitt misstag. Nu glömde jag bort pillret två dagar i rad och behövde ta 3 STYCKEN IDAG!!!
Nu fick jag nog och har bestämt mig för att sluta med p piller. Jag kan ju för i helskotta inte hålla koll på de där pillerna!
Har jag risk för att få någon obalans med hormonerna? Eller få överskott i hormoner? Är detta skadligt på något vis då min kropp måste vara helt utmattad efter alla olika mängder av hormoner?? Jag har fått brun mens efter de där 2 dagars uppehållet. Lutch
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
27.12.2019
Hej Lutch,
Ingen fara alls! Att ta p-pillren oregelbundet (alltså glömma mycket) eller sluta helt när man vill, är absolut inte farligt eller någon påfrestning för kroppen. Hormoninnehållet i dagens p-piller är så lågt. Men man ska självklart ta dina p-piller regelbundet för att slippa mellanblödningar eller humörsvängningar och framförallt för att reducera risken att bli gravid. Att du fått en brunaktig blödning, eller flytning, behöver du inte oroa dig över. Det är bara en så kallad mellanblödning som man kan få när man glömmer mycket/eller avslutar helt. Du ska heller inte bli orolig om din nästa mens blir lite försenad, så kan det vara efter avslut med p-piller.
MEN kom ihåg att nu skydda dig på annat sätt för graviditet ifall du har sex som kan göra dig gravid och du inte önskar bli gravid just nu. Och som du säger, du ska nog inte ha just p-piller då du har svårt att komma ihåg dem. Boka gärna in en ny tid hos din barnmorska, så du får information om alternativ där du inte behöver komma ihåg varje dag.
Kram!
Malin Wiik-Norrman