Ofrivilligt barnlös
08.04.2020
Hej! Om man ringer till familjeplaneringen i Vasa (det är väl dit man ska ringa?) för att få hjälp med ofrivillig barnlöshet, kan man räkna med att få hjälp nu när kommunerna skjuter upp icke akuta åtgerder? Hur länge förväntas ett par aktivt försöka på egen hand innan man får hjälp? Å hur ser den hjälpen ut? Vi har försökt i 10 månader nu m.h.a. ägglossningstest, appar o.s.v... Många frågor här...
Tacksam för svar, jag vill inte ringa till familjeplaneringen om de kommer att skratta mig i örat å säga att "näää ni har inte gjort tillräckligt på egen hand, pippa på en tid till så ska ni se att det går".

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.04.2020
Hej,
Då man vill börja utredningarna om ofrivillig barnlöshet är det mycket riktigt till familjeplaneringen man skall ringa. Jag kan inte ge något exakt svar på hur deras kösituation eller mottagningstider ser ut nu under coronakrisen, så jag tror att det bästa är att du kontaktar dem direkt i det skedet då det är aktuellt.
Rekommendationen är att man skall försöka på egen hand i minst ett år innan man påbörjar utredningarna. Jag VET att det känns frustrerande att bara vänta varje månad, men det är inte speciellt ovanligt att det tar tid att bli gravid och det betyder inte alltid att någonting är fel. Det är därför denna "regel" finns. Du skriver att ni testat med appar och ägglossningstest, så jag rekommenderar att ni fortsätter i två månader till och att du sedan kontaktar dem. Om du vill så kan du förstås ringa dem redan nu och fråga hur deras situation ser ut.
Några saker som ni kan tänka på:
• Vet du själv om när du har ägglossning eller har ni lyckats hitta din ägglossning med ovulationstesten? Även om mensen är regelbunden så är det inte alltid ägglossningen sker runt dag 14, så om ni INTE har hittat din ägglossning med testen så testa dig fram till dag 21, för alla kroppar är inte likadana.
• Undvik (givetvis) tobak (jag vet att de tidigare på flera ställen inte gått med på att påbörja utredningarna för par som röker - eftersom det är en så pass stor anledning till barnlöshet). Undvik även alkohol (vissa källor menar att redan 6 portioner alkohol/vecka påverkar kvinnans fertilitet).
• Tänk på att vissa glidmedel är skadliga för spermierna
• Försök att ändå njuta av sex och närheten till varandra. Det blir extratungt att försöka bli gravid om sex känns som en hushållssyssla.
Försök att hålla humöret upp. De allra flesta som vill bli gravida lyckas, och det finns många metoder idag att få biologiska barn.
Kram
Tessi