Ojoj kan jag vara gravid?
01.06.2020
Hej. AKUT! Äter cypretyl sedan en tid tillbaka och nu har jag en fråga. Var inne på andra veckan på min karta och glömde 2 tabletter med en dags mellanrum men tog aldrig dem. Hade samlag och han kom i mig 4 dagar efter det senaste glömda pillret, blev så och funderade på det så jag tog ett akut piller 2 dagar efter samlaget dvs .48h efter (ellaone). Nu undrar jag om jag kan ha blivit gravid? I bickapssedeln står det att om man glömmer under andra veckan så behövs ingen preventivmetod men litar inte riktigt på det eller så förstod jag det fel. Min mens är beräknad att börja komma under mitt 7 dagars uppehåll vilket är om 3 dagar. Mådde ganska illa nu två dagar i rad men kan va vätskebrist också. Smått orolig nu!
H.PANIKTJEJ
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.06.2020
Hej på dig,
Tycker du har agerat helt rätt, när du tagit ett dagen-efter-piller för säkerhetsskull. Jag rekommenderar dig att ta ett graviditetstest 4 veckor efter dagen-efter-pillret, detta för att försäkra dig om att du inte blivit gravid.
Graviditetsrisken är dock ytterst liten! Så du ska inte oroa dig. Kom ihåg att använda kondom fram till nästa blödning, detta för att dagen-efter-pillret drar ner skyddet lite, och för att minska risken för graviditet. Sen är du skyddad som vanligt.
Drick mycket vatten nu när det är så varmt!
Kram!
Malin