Onlyfans
19.10.2021
Det snackas mycket om denna hemsidan. Är det sant att man tjänar skitmycket på det med att sälja sina bilder där? Har hört att det är mycket porr på den hemsidan. Är det gratis registrering? Ell

Ungdomsinformatör Kix svarar
25.10.2021
Tjena!
OnlyFans har blivit ett populärt alternativ för såna som skapar erotiskt material, det har du rätt i, även om inte allt på sidan är sånt. Från början var det inte meningen att OnlyFans skulle förknippas med porr, utan den är skapt så att vem som helst ska kunna sätta material bakom en betalvägg. Exempelvis om man är en fotograf eller en artist eller skapar något annat typ av material, och vill tjäna pengar på det. Då kan man ha ”smakprov” på det man skapar på annan social media, men sen ha allt material tillgängligt på OnlyFans bakom en betalvägg för den som är ett ”fan”. Lite på liknande vis som Patreon funkar, om du hört om det. Sidan är också skapt så att den som är en ”creator” bättre ska kunna interagera med sina fans, typ chatta med dem och sånt. Så, där finns både sånt material som är erotiskt och sånt som är... annat, lite vad som helst :D
Under den senaste tiden har OnlyFans dock förknippats främst med såna som skapar erotiskt material, eftersom såna modeller etc. märkte att sidan funkade bra för deras typ av business. Detta tog fart speciellt under 2020 när samhället hamnade i lockdowns världen över pga corona, och exempelvis de som jobbade som strippor förlorade den inkomst de annars skulle ha när klubbarna stängdes ner, och de började söka andra inkomstkällor.
OnlyFans försökte i Augusti 2021 banna sexuellt starkt material från sidan, men de tog sen tillbaka det (antagligen för att idag är majoriteten av deras inkomster från såna som producerar den typen av material, och alla dessa hotade ju då att lämna plattformen).
OnlyFans fungerar främst så att man prenumererar på olika människors kanaler, för en viss summa i månaden, någonstans mellan 4,99$ till 49,99$ beroende på vems kanal det är. De som har en kanal kan också få dricks, eller ta betalt för att chatta eller för custom material. En del av deras månatliga inkomst (20%) går till OnlyFans som kommission. Kreatörerna behåller alltså själva 80%.
Medan det kan låta som ”enkla pengar” att sälja material på OF, så är det egentligen inte det. De som skapar material på sidan och lyckas tjäna bra pengar på det jobbar hårt för att det ska vara så, och lägger jättemycket tid på det (som man gör med vilken annan karriär som helst som man vill lyckas med). Jämför med social media överlag – det tar ganska länge innan man får tusentals följare exempelvis på instagram, och om någon dessutom ska betala för ens material så måste man posta nytt ganska ofta, som dessutom ska vara tillräckligt ”eget” och intressant för att folk ska fortsätta prenumerera trots att det finns mycket gratis på nätet. Om man redan är känd för något och börjar sälja bilder på OF så är folk antagligen mera intresserade att prenumerera än om man ”bara är en vanlig person”. Så nej, det är inte ”lätta pengar”. Men på ett vis så kan man ändå se det som mera etiskt att köpa erotiskt material denna väg än att streama det gratis någon annanstans ifrån, eftersom man med OF vet att kreatören får lön för det vad de gör.
Vissa väljer också att ha erotiska konton på OF eftersom de vill uttrycka den delen av sig själva, och är bekvämare med om det är bakom en betalvägg där personerna som ser materialet är verifierade människor. För vissa är alltså tanken inte att tjäna jättemycket pengar.
Det har dock uppstått ett problem med OF, vilket är att vissa människor olagligen screenshottar och sprider vidare material därifrån gratis, vilket alla kanske inte tänker på att kan hända när de skapar ett konto och börjar ladda upp bilder.
Så, det är både plus och minus med sidan, hoppas du fick svar på dina frågor.
Mvh, Kix