P-p-piller
11.02.2020
Om ja ja har glömt mitt p-piller på tredje raden vad ska ja göra är jag fortfarande skyddad om det har gått ungefär 35 1/2 timma mellan de?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.02.2020
Hej,
Det är jättesvårt att svara på din fråga eftersom du inte skriver vilka piller du äter. Olika piller har lite olika "regler". För att kunna svara på vad du borde göra åt saken borde jag också veta vilken dag i pillerkartan du är på (det räcker helt enkelt inte att veta att du är på tredje raden). Jag är inte heller säker på om du menar att det gått 35 timmar sedan du tog ditt senaste piller, eller om det är 35 timmar sedan du borde ha tagit det glömda pillret.
Om det är 35 timmar sedan du tog ditt senaste piller så är det glömda pillret bara 11 timmar för sent, och då räknas du ännu som skyddad om du tar det nu (gränsen är 12 timmar) MEN om pillet är 35 timmar för sent så är du inte längre skyddad. Eftersom jag inte vet tillräckligt om dina piller för att svara på vad du borde göra så skall du läsa i bipacksedeln som kom med pillren. Där står hur man kan gå tillväga beroende på vilket piller det är man har glömt.
Kram
Tessi