P-piller
26.11.2018
Hejsan. Bor i pedersöre och undrar vart jag ska vända mig ifall jag vill börja med p-piller. Är 18 år. Vart ska jag åka? Vart ska jag ringa? Vad ska jag göra? Undrar detta eftersom jag har ingen erfarenhet från förr . *7,!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2018
Hej,
Eftersom jag inte vet exakt var du bor så kan jag inte ge dig ett direktnummer till vilken mottagning du skall ringa till, men jag föreslår att du kollar denna sida, där det finns länkar till de olika preventivrådgivningarna i din hemkommun. Så ringer du helt enkelt upp till rätt preventivrådgivning och berättar ditt ärende.
Enligt planen så borde preventivmedel bli kostnadsfria i din hemkommun för unga personer från och med 1.1.2019, men redan i nuläget har man rätt till gratis p-piller i 3 månader.
Bara att ringa och boka en tid alltså så får du saken fixad.
Kram
Tessi