p-piller
27.03.2019
hej jag fick utskrivet Yaz åt mig som jag kommer att börja med den första dagen som jag har mens. Men jag läste på förpackningen att man kan få oregelbunden eller ingen mens som en biverkning. Det här är inget som jag vill eftersom jag vill testa p-piller för att jag vill ha mycket regelbunden mens. Jag har tidigare haft kondom som preventinmedel men varje gång min mens har varit lite sen så har jag varit super orolig för att den inte ska komma och att jag skulle vara gravid. Jag vill som sagt börja med p-pillren för att få regelbunden mens så att jag skall slippa oroa mig för graviditet. Så nu är min fråga hur vanligt är det att man får oregelbunden eller utebliven mens av Yaz?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.03.2019
Hej.
Om du tar dina piller alla dagar vid samma tid så kan du lita på att de gör sitt jobb, och då behöver du med andra ord inte oroa dig över graviditet även om du skulle höra till dem för vilka mensen upphör helt. Jag förstår givetvis att det kan vara skönt att få emnsen som ett "kvitto" på att man inte är gravid, men om pillren används rätt så behöver du inte fundera på det.
Enligt bipacksedeln hör oregelbunden och eller utebliven mens till de "vanliga" biverkningarna, d.v.s. att det är 1-10 personer av 100 som upplever dem nån gång under användningen. Men det innebär inte nödvändigtvis att mensen alltid kommer att vara oregelbunden även om den skulle vara det t.ex. under de första två månaderna.
Det är nästan omöjligt att på förhand säga hur din kropp kommer att reagera på pillren, så det enda sättet att ta reda på det är helt enkelt att börja på och se vad som händer. Oftast brukar man rekommendera att man fortsätter med samma piller i minst 3 månader för att se hur de fungerar, det beror på att många tillfälliga biverkningar hinner sluta under den tiden.
Då man läser biverkningarna så känns det nästan som att vad som helst kan hända, men vi skall minnas att den största delen av de som äter p-piller har väldigt lindriga, eller inga biverkningar alls. Och skulle man av någon anledning vara missnöjd med sina piller så finns det många olika sorter och preventivmedel att välja mellan. Tveka inte att ta kontakt med din preventivrådgivning om du har frågor.
Kram
Tessi