P-piller
06.08.2019
Hej! Behöver ett snabbt svar. Hämtade ut mina första p-piller någonsin idag, är det sant att jag måste vänta till mensens första dag innan jag får börja eller kan jag börja genast? Skolan börjar ju snart igen så tänker att jag får eventuella biverkningar överstökat snabbare om jag börjar på en gång.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
08.08.2019
Hej,
Det är bäst att alltid börja med sina p-piller på mensens första dag. Fram till dess ska du skydda dig för oönskad graviditet med t.ex. kondom ifall du har sex som kan göra dig gravid.
Oftast får man inga biverkningar av preventivmedel, men skulle du få det så försvinner de så fort du slutat med p-pillren eller bytt till annat p-piller. Får du biverkningar så kontaktar du den som du fått p-pillren av så fort som möjligt!
Så ta det lugnt, och invänta mensen, och så börjar du på mensens första dag! Oroa dig inte!
Kram!
Malin Wiik-Norrman