P-piller biverkning.
07.01.2019
Hejsan. Har börjar med p-piller (Gestinyl) för 1 vecka sedan. Ända sedan jag börjat har jag varit enormt trött. Brukar sova ca 8 h per natt men nu har jag sovit ca 11. Det står inte på bipacksedeln att detta är en vanlig biverkning. Men är det en biverkning eller är något fel på mig. Och så undrar jag. Man tar ju medicinen i 21 dagar, har paus i 7 dagar. Håller graviditetsskyddet hela tiden även fast man har dendär pausen i 7 dagar. *7,!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.01.2019
Hej.
Jag tycker inte heller att det låter som någon typisk biverkning, men trötthet kan ju bero på nästan vad som helst, det kan bero på att du har ett virus i kroppen, att du har mer än normalt att göra på vardagen eller helt enkelt på att det är mörkt och kroppen vill vila. Att man är trött är inte alltid ett tecken på att någonting är "fel" utan kan också vara bara en signal på att kroppen behöver vila och att man skall ta det lite lugnt. Följ med, och försök vila då kroppen säger att den vill det.
Ja, om du tar dina piller varje dag som du borde, så är du skyddad mot graviditet även under dina pillerfria dagar.
Kram
Tessi