P-piller hjälp
12.09.2018
Jag glömde att ta mitt p-piller. Tog det ca. 14 timmar efter den tid jag brukar. Det gäller bara ett piller så undrar om det fortfarande är säker att ha sex?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2018
Hej,
Eftersom jag inte vet vilket märke du äter, och anvisningarna varierar lite beroende på märke så tycker jag att du först och främst skall läsa vad det står i bipacksedeln.
De flesta p-piller har regeln att om man glömmer ett piller och tar det mer än 12 timmar senare än man brukar så skall man använda tilläggsskydd (t.ex. kondom) under de påföljande 7 dagarna.
Men kolla bipacksedeln och se om det gäller även för dig. Isåfall gäller det bara att trä på kondomen då ni skall ha sex uner den kommande veckan.
Kram
Tessi