p-piller och dagen efter piller
26.08.2017
Gått på p-piller sedan ett halvår tillbaka ungefär, och inte haft min mens på 3 månader(hoppar över). Glömde ta ett p-piller på torsdagen, men tog det samtidigt som fredagens p-piller. Alltså gick det 48+ timmar mellan två piller. På lördagsnatten/söndagsmorgonen hade jag oskyddat sex. På måndageftermiddagenrpg jag sedan ett akut p-piller, ca 36 timmar efter sexet. Fortsatte med mina p-piller som vanligt efter detta och inte haft mens efter. Finns det chans att jag kan va gravid? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2017
Hej.
Först och främst undrar jag om det finns någon orsak till att du hoppat över din mens under så lång tid. I vissa fall kan man ha diskuterat saken med en läkare, t.ex. om man har väldigt riklig eller smärtsam mens, men om så inte är fallet så är det knappast att rekommendera. Kroppen mår trots allt bäst om den får hålla regelbundenhet i sina cykler. En vanlig biverkning om man äter flera kartor efter varandra är att man får mellanblödningar, men det låter inte som om du har besvärats av det.
Då man äter p-piller så förhindras ägglossningen, men om man glömmer ett piller så finns det en liten risk att ägglossningen kommer igång. I ditt fall tog du ett akut p-piller, som fungerar genom att skjuta upp eller flytta på ägglossningen. Då man beaktar alla faktorer så är sannolikheten väldigt liten att du skulle vara gravid. Men jag tycker att du skall ta paus vid slutet av den karta du håller på med nu, så att din kropp får vila sig lite, och då får du ju se om din tömningsblödning kommer som den borde.
Det är ju inte så mycket annat du kan göra, än att vänta och se. Men det känns osannolikt att du skulle vara gravid.
Kram
Tessi