P-piller påverkar puberteten?
30.09.2018
Hej! Jag fyller 15 år i oktober och började ta p-piller för några veckor sedan. Men saken är att min kropp inte alls är färdig utvecklad, t ex har mina bröst inte utvecklats jättemycket och har en bit kvar tills de är färdig utvecklade, men jag har haft min mens i lite mer än ett år. Jag undrar om hormonerna i p- pillerna stoppar dem vanliga östrogen produktionen som gör att t ex min kropp fortsätter utveckla sig. Eller påverkar inte p-pillerna puberteten på något sätt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.10.2018
Hej.
Visst påverkas hela din kropp och din hormonproduktion av dina p-piller, men inte på det sättet att din utveckling skulle stanna av. Många tjejer börjar med p-piller tidigt (t.ex. om man har väldigt riklig eller smärtsam mens) och de fortsätter nog ändå att utvecklas.
Sen är det ju omöjligt att veta hur stora dina bröst kommer att bli, det bestäms ju dels av gener och dels av miljön. Men med tanke på din ålder så tror jag inte att du har utvecklats klart ännu, så försök att ha tålamod och låt din kropp sköta sitt. Sätt din energi på att lära dig tycka om din kropp och acceptera den, istället för att hitta fel. Du är alldeles perfekt precis som du är.
Kram
Tessi