P-piller problem
02.03.2018
Hej! Har ätit yasmin 21 p-piller sedan hösten 2017. Jah har alltid börjat en ny karta på tisdag kväll och slutat måndag kväll. Men i januari så började jag i misstag måndag kväll istället för tisdag och märkte det föst nu då min senaste karta tog slut redan på en söndag. Frågan är då att ska jag börja på måndag kväll (så att det blir sju dagars uppehåll) eller på tisdag så jag återgår till det schema jag hade förut? Tacksam för svar! Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2018
Hej.
Om du återgår till tisdag så innebär det att uppehållet blir längre än 7 dagar, så då måste du använda tilläggsskydd (kondom) under den första veckan för att vara säker på att inte bli gravid. Fortsätter du att ta första pillret på måndag så är det bara att köra på. Du avgör helt själv hur du gör, om det är lättare för dig att ha samma schema som tidigare med att det är tisdag som gäller - men att du då måste skydda dig extra denna första vecka, eller om du byter dag till måndag.
Kram
Tessi