P-pillren förstör
21.02.2018
Hej, jag behöver råd snabbt! Jag har snart ätit klart en karta p-piller som heter yaz (har tagit p-piller i 6 månader) jag började med pillren för att jag led av en otrolig menssmärta och gynekologen sa att det är det enda som funkar. Mitt dilemma är nu att p-pillren har funkat super med mensvärken, jag behöver inte längre ta ledigt från jobbet, slipper avboka roliga saker, blöder mindre, sex utan kondom med min pojkvän o.s.v. MEN nu på senaste tiden har jag insett att det troligen är pillren som gör så att jag inte mår bra (trott de varit stress). Jag har gått upp 7 kg fast jag tränar och äter bra och får inte ner kilorna, jag har fruktansvärda humörsvägningar, flytningar så trosorna är alldeles våta varje dag och det aldra hemskaste; jag har absolut ingen sexlust ALLS. Det är otroligt jobbigt för mig och min kille. Det är inget fel på honom alls, utan jag känner mig helt enkelt aldrig kåt, nånsin. Jobbigt då nåt så naturligt som sexlust inte existerar! Det har fått mig att fundera på att sluta med pillren nu på lördag då kartan är slut, men jag vet inte om jag kommer klara av det då ja har sån hemsk mensvärk när jag inte tar p-piller! Jag orkar inte med alla bieffekter längre men jag vet heller inte om jag kan vara utan pillren. Jag vill bara känna mig som mig själv igen. Jag behöver råd, vad tycker ni att jag ska göra??? Ledsen tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.02.2018
Hej,
Åh, jag förstår att det är jobbigt. Och du är långt ifrån den enda som upplever detta. Nackdelen med p-piller kan vara precis de du skriver, och även om inte alla får dessa biverkningar så är de ju verkliga för de som drabbas. Jag undrar om det skulle vara värt att testa med ett annat hormonellt preventivmedel istället, t.ex. ringar. Ringarna innehåller lite mindre horminer, och hormonerna utsöndras mer lokalt eftersom man har ringen inne i slidan. Vissa tjejer som inte "tål" p-piller så funkar ringar bättre för, men det vet man ju först då man testar. En annan fördel är att man inte behöver minnas ringen alla dagar, utan endast ett par gånger i månaden (ry ring - tre veckor inne - sen tar man ut den och är utan en vecka varpå man lägger in en ny.) Nackdelen för många är att man speciellt i början kan få ökade flytningar.
Jag tycker att du skall ta dina symtom på allvar. Det är ju inte roligt alls om sexlusten är borta och du inte känner dig som dig själv. Viktökningen kan vara normal och bero mer på ålder och livssitustion, men den är också någonting man skall ta i beaktande. Jag tycker att du skall ringa till preventivrådgivningen så fort som möjligt och se om du kan få ett recept på Nuva Ring istället för Yaz. Bäst skulle vara om du kunde börja med ringarna då du normalt skulle börja med en ny karta (nästa lördag) utan att ha ett längre avbrott. Om man tar pauser med p-piller/ringar/plåster så ökar risken för blodproppar, medan risken sjunker pånytt då man använt dem några månader. Så nu just borde risken för dig ligga på samma nivå som för vem som helst, medan om du slutar med pillren och sedan börjar pånytt så höjs den igen temporärt). Man kan också tänka sig att hormonspiral kan fungera, men det är lite svårare att förutse hur blödningarna kommer att vara med en spiral.
Jag förstår att mensen är jobbig om smärtan är så vidrig att du måste stanna hemma. Ett annat alternativ är ju värkmediciner som fungerar mer specifikt mot mensvärk än de "vanliga" värkmedicinerna.
Ring till preventivrådgivningen på din hemort och rådgör med dem. Hoppas att det ordnar upp sig, att du får hjälp med mensvärken och att din sexlust kommer tillbaka <3
Kram
Tessi